Monday, March 19, 2007

Masjävlar är skit

Alltså, jag måste klaga lite mer. Masjävlar gick ju på tv i helgen, och att det är en riktig skitfilm verkar tyvärr ha undgått alldeles för många. Varför har den fått priser? Varför gillar folk den? Den där Mia (huvudrollsbruden), vad känner man för henne? INGENTING. Hon är bara ett tomt jävla skal, med några klyschor klistrade löst på utsidan. Hennes systrar, Panikstressbråttom-kärringen och Bali-fantasten, är också vandrande klyschor. Inga underliggande känslor här inte utan allt kastas rakt i ansiktet på oss. Hon är stressad och avundsjuk! Hon är ensam och självkritisk! Hon är sladdisen som lyckades men som inte kan åka hem nu!

Sedan irriterar jag mig naturligtvis på deras utomordentligt kassa Rättviksmål, och jag borde ändå veta för min mamma kommer därifrån, min moster bor där, mormor och morfar bodde där. Det är my second home, som man brukar säga. Anyways. Dessa tre tomma karaktärer är filmens kärna. OK. INTRESSANT.

Deras föräldrar? Skulle inte ens behöva vara med i filmen om det inte vore för att de behövde ha någon som skulle firas med ett stort kalas. Snubben som vill blåsa skallen av sig bara för att hans farsa gjorde det? Kom igen. Dessutom en galen gubbe som super sig full och vill skjuta ihjäl en katt. SÅ ENKELT! Allt i filmen är så kallt och meningslöst. Ungefär som om de vet vilka händelser som borde framkalla de känslor som de vill att vi ska känna, men det funkar bara inte eftersom det är för jävla billigt gjort.

Det skulle inte förvåna mig om Masjävlar blir detta decenniums sämsta svenska film på min lista.

4 Comments:

Blogger Daniel said...

Människor är klyschor. Det är därför "Masjävlar" är detta decenniums bästa svenska film.

9:32 AM  
Blogger minasdecobre said...

LOL! Daniel, den evige "provokatören".

11:14 AM  
Blogger Daniel said...

Det är ingen provokation. Jag tycker det är en på många sätt genial film.

9:53 AM  
Blogger minasdecobre said...

Okej, det låter ju trevligt. Själv spyr jag av den.

5:40 PM  

Post a Comment

<< Home